Iscenesat natur og liv

10. oktober 2020 – 31. januar 2021

Jens Ferdinand Willumsen_2

Jens Ferdinand Willumsen, 1917

Pressebillede fra udstillingen Iscenesat natur og liv

Ernst Ludwig Kirchner, 1919

Under Første Verdenskrig valgte den tyske kunstner Ernst Ludwig Kirchner (1880-1938) og Jens Ferdinand Willumsen (1863-1958) at realisere hver sit individualistiske projekt og stille sig uden for tidens strømninger. De schweiziske bjerge blev fra 1917 den psykisk nedbrudte Kirchners tilflugtssted, mens Willumsen bosatte sig i Sydfrankrig i 1916 og faldt til ro, som han udtrykte det mange år senere. Ingen af de to vendte tilbage til deres respektive hjemlande, men viede resten af livet til at forfølge en personlig kunstnerisk vision i det selvvalgte eksil.

Peter Michael Hornung , Politiken, 20. oktober 2020

Pressebillede fra udstillingen Iscenesat natur og livErnst Ludwig Kirchner og Willumsen Bjerge

J.F. Willumsen
Bjergtinde, Schweiz, 1926
Olie på lærred, 53,5 × 73,5 cm
Galleri Bo Bjerggaard, København

Ernst Ludwig Kirchner
Udsnit af Die Brücke bei Wiesen
(Broen ved Wiesen), 1926
Olie på lærred, 120 × 120 cm
Kirchner Museum Davos

Sammenstillingen af Kirchner og Willumsen udgør et visuelt overbevisende og nyt perspektiv på en intens, farvestærk og personlig forestilling om det figurative maleri i perioden fra 1910’erne til 1930’erne. Den viser ligheder og koblinger mellem de to kunstnere, både hvad angår deres produktion, kunstsyn og kunstneridentitet. Deres sene værker blev skabt i efterdønningerne af ekspressionismens storhedstid, hvor nye avantgardebevægelser havde indtaget den centrale plads på kunstscenen. I samme periode valgte Kirchner og Willumsen at gå i en overraskende ens kunstnerisk retning. Deres bjerglandskaber og figurbilleder vidner om indflydelsen fra den vitalistiske kulturstrømning, der løb gennem Europa, såvel som en tidstypisk påvirkning fra filosoffen Friedrich Nietzsche. Begge kunstnere iscenesatte naturen og mennesket i naturen i deres malerier, men de var også stærkt selvbevidste, iscenesatte sig selv som kunstnere og forsøgte at kontrollere receptionen af deres værk og eftermæle gennem en ublu selvmytologisering.

*****
“Denne fremragende udstilling og ditto katalog, hvor Willumsen og Kirchner sammenstilles, viser, hvad de kan, sammen og hver for sig, med en splintrende og aldrig svækket energi. Ekspressivt.”
Henrik Wivel, Kristeligt Dagblad, 6. november 2020
“Farveorgier og eminente tegninger stråler om kap med fotografiernes favntag med virkelighedens orgier og bjergluftens betagende skyformationer. Det trækker op til uvejr inde i sjælen, men man beroliges af kunstnerskabernes følsomme sarthed. Det er Mesterligt”
Erik Steffensen, Weekendavisen, 16. oktober 2020
Pressebillede fra udstillingen Iscenesat natur og livPressebillede fra udstillingen Iscenesat natur og liv

Ernst Ludwig Kirchner
Akt in Orange und Gelb
(Nøgenmodel i orange og gul),
1929-30
Olie på lærred, 91 × 71 cm
Kirchner Museum Davos

J.F. Willumsen
Lola danser, 1921
Olie på lærred, 155 × 135 cm
Willumsens Museum,
Frederikssund

Med udstillingen Iscenesat natur og liv. Ernst Ludwig Kirchner og Jens Ferdinand Willumsen – de sene værker er det første gang, at en udstilling og ledsagende bog relaterer Willumsens værk til samtidige tendenser på den tyske kunstscene – og mere specifikt til en af de væsentligste repræsentanter for den tyske ekspressionisme, nemlig billedkunstneren Ernst Ludwig Kirchner. Udstillingen er desuden den første store præsentation af Kirchner på et dansk museum.

******

Bente Scavenius, Børsen, 23. oktober 2020

Ernst Ludwig Kirchner og Jens Ferdinand Willumsen – de sene værker. Iscenesat natur og liv

Redigeret af Anne Gregersen, med bidrag af Anders Ehlers Dam, Uwe Fleckner, Anne Gregersen, Jill Lloyd, Lisbeth Lund, Carsten Thau, udgives af Hatje Cantz >>

Udkommer 9. okt. 2020

Pris: 330 kr.

Grafisk design: Carl-H.K. Zakrisson

Dansk, engelsk og tysk udgave

208 sider, ca. 130 illustrationer

Softcover

24,00 x 27,30 cm

Dansk: ISBN 978-3-7757-4675-5

Engelsk: ISBN 978-3-7757-4673-1

Tysk: ISBN 978-3-7757-4674-8

Udstilling og bogudgivelse er støttet af:
15. Juni Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Augustinus Fonden, Beckett-Fonden,
Goethe-Institut Dänemark, Knud Højgaards Fond og Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorck’s Fond

”Iscenesat natur og liv. Ernst Ludvig Kirchner og J.F. Willumsen – de sene værker” er en del af det dansk-tyske venskabsår 2020.

15. juni fonden logo
Louis-Hansens Fond logo