Om “EKKORUM. Thorvaldsen, Willumsen, Jorn og deres samlinger”

I 1947, da J.F. Willumsen ville donere sin enorme samling af egne og andres værker til den danske stat, blev en ophængning sat i stand på Den Frie Udstillingsbygning. En bygning der i øvrigt var tegnet af kunstneren selv.

Willumsens såkaldte ”Gamle samling” med mere end 1.000 værker fra andre kunstnere, kunne imidlertid ikke finde plads der. Dagbladet Politiken besluttede derfor at arrangere en ophængning af et udsnit af værkerne fra Gamle samling, så offentligheden kunne få adgang til et mere retfærdigt billede af Willumsens samlede værker.

”Gamle samling” var i 1947 og mange år frem udskældt og genstand for latterliggørelse, men har siden vundet bred anerkendelse. Samlingen indeholder da også originaler af blandt andre Eugéne Delacroix, Paul Gaugin og El Greco.

Nu – mere end 70 år efter de relevante myndigheder heldigvis sagde ja-tak til den storslåede gave – er opdelingen af Willumsens samling igen aktuel. Mens flere hundrede værker fra Willumsens private samling af tegninger, skulpturer og malerier af andre kunstnere får følgeskab af Bertel Thorvaldsen og Asger Jorns private samlinger på J.F. Willumsens Museum, indlåner Arken i samme periode Willumsens egne værker til udstillingen ”Farver og Striber.”

I disse måneder findes derfor en helt unik mulighed for at få indblik i både Willumsens ”gamle” og ”nye” samling.

Mangler du oplysninger eller fotos af aktuelle værker, eller kunne du tænke dig et interview med Anne Gregersen eller Christian Vind om deres roller i udstillingen? Kontakt PR- og Pressemedarbejder Thea Flint Rydahl på tfryd@frederikssund.dk eller 47 31 07 73.