En Bjergbestigerske (1904). Litografi fra 1960.
En fysiker. Generalprøve, 1913, J.F. Willumsen

Bjergbestigersken og fysikeren på besøg. Indlån fra G.A. Hagemanns Kollegium.

Udstillingen kan ses frem til 1. august 2010.

Hun er et ikon i dansk kunsthistorie – den stærke kvinde, verdensherskerinden, der spejder ud over det storslåede bjerglandskab: J.F. Willumsens mesterværk En bjergbestigerske, som han udførte i to versioner. Udgaven fra 1904 kan ekstraordinært opleves på J.F. Willumsens Museum i selskab med dens mandlige pendant, J.F. Willumsens maleri En fysiker.

Værkerne hænger til dagligt på G.A. Hagemanns Kollegium i Købehhavn, men er udlånt til museet mens kollegiet renoveres. Ud over de monumentale malerier giver udstillingen et indblik i Willumsens arbejdsproces frem mod det endelige resultat. Med generøse udlån fra G.A. Hagemanns Kollegium og Victor Petersens Samling kan man følge de forskelligartede udtryk Willumsen afprøvede, inden han nåede frem til den endelige præsentation af det 20. århundredes rollemodeller.

LYT TIL VÆRKERNE

En fysiker, en litterat, en kønsforsker og en forsker i luksusmode giver deres bud på en læsning af værkerne.