Som et barn, der klipper og samler: El Greco og de nordiske modernister

Forsknings- og udstillingsprojekt om El Grecos indflydelse på nordisk kunst i perioden 1885-1945

– Planlagt visning i 2023 –

J.F. Willumsen. Selvportræt I malerbluse. 1933.

J.F. Willumsen. Selvportræt I malerbluse. 1933. Olie på lærred, 119 x 117 cm. Willumsens Museum

Gengivelse af detalje fra El Greco’s Portræt af en kardinal, ca. 1600

Gengivelse af detalje fra El Greco’s Portræt af en kardinal, ca. 1600. Willumsens arkiv

Dette forskningsprojekt tager udgangspunkt i J.F. Willumsens og andre kunstneres optagethed af den græske maler Domenikos Theotokopoulos (1541-1614), kaldet El Greco.

Projektet undersøger en række nordiske kunstneres reception (og konstruktion) af El Greco i perioden ca. 1885-1940, hvor kunstneren er genstand for kultdyrkelse i store dele af Europa. Samtidig vil den undersøge spørgsmål omkring iscenesættelsen af den moderne kunstner og brugen af fortiden til at definere sig som en original moderne kunstner.

Læs mere om udstillingen her >>

Eftersøgning af værker

I forbindelse med projektet eftersøger vi en række værker. Har du oplysninger om disse værkers ejer, hører vi meget gerne fra dig. Kontakt Anne Gregersen her>>

Vi søger:

Paul Gadegaard. Komposition: El Greco, 1940.

Paul Gadegaard. Komposition: El Greco, 1940. Olie på lærred, 103 x 145 cm. Solgt på Bruun Rasmussen Kunstauktioner 1998. Foto: Bruun Rasmussen Kunstauktioner

. . .

El Greco. Pinseunderet. Ca. 1600. Olie på lærred, 275 x 127 cm. Museo del Prado, Madrid

El Greco. Pinseunderet. Ca. 1600. Olie på lærred, 275 x 127 cm. Museo del Prado, Madrid

Vi søger:

El Greco. Retrato de Jorge Manuel. Olie på lærred, 74 x 50,5 cm. Ca. 1600-1605. Museo Bellas Artes de Sevilla

Harald Giersing. Studie efter El Greco, 1917. Olie på
lærred, 50 x 45 cm. Ejer ubekendt. Solgt på
Kunsthallens Auktioner 1994.

. . .

El Greco. Den ubesmittede undfangelse, 1608-14. Olie på lærred, 108 x 82 cm. Museo Thyssen- Bornemisza, Madrid.

El Greco. Den ubesmittede undfangelse, 1608-14. Olie på lærred, 108 x 82 cm. Museo Thyssen- Bornemisza, Madrid.

Vi søger:

Johan Rohde. Kopi efter El Greco. Portræt af El Grecos søn. Kultegning, 33 x 22 cm.

El Greco. Retrato de Jorge Manuel. Olie på lærred, 74 x 50,5 cm. Ca. 1600-1605. Museo Bellas Artes de Sevilla

El Greco. Retrato de Jorge Manuel. Olie på lærred, 74 x 50,5 cm. Ca. 1600-1605. Museo Bellas Artes de Sevilla

. . .

Vi søger:

Georg Jacobsen. Dame i pels, 1920. Olie på lærred, 81 x 59 cm. Bruun Rasmussens Kunstauktioner

Georg Jacobsen. Dame i pels, 1920. Olie på lærred, 81 x 59 cm.  Bruun  Rasmussens Kunstauktioner

. . .

Paul Gadegaard. Komposition: El Greco, 1940.

 Alonso Sánchez Coello. The Lady in a Fur Wrap, 1577-1579. Olie på lærred, 62 x 50 cm. Pollok House, Glasgow. Tilskrevet El Greco indtil fornylig.

Vi søger:

Udstillingskatalog Gudrun Bremer og Asger E. Bremer 7.-21.2.1918

Gudrun Bremer. Kopi efter El Greco: Johannes overrækker St. Franciscus en Alterkalk til hans Kirke

Klingen’s Udstilling 1921
Gendigtninger efter El Greco af Karl Larsen
(Opstandelsen og flere)

Kunstnernes efterårsudstilling 1920

Gunnar Hansen. Johannes den Dober. Frit efter El Greco.

Karl Larsen. Efter El Greco.

. . .

Genopdagelsen af El Greco

I sidste del af 1800-tallet begyndte kunstnere såvel som kunsthistorikere at genopdage El Greco, og hans særegne, ekstatiske og ekspressive maleri, som blev opfattet som direkte beslægtet med den moderne kunst. Denne genopdagelse skete først i Frankrig, men bredte sig senere i stor stil til blandt andet Tyskland. I Spanien blev El Greco indskrevet som en national figur, der på særlig vis havde indkapslet den spanske kultur og ånd. 

Det, der blandt andet beskrives som et ”patologisk” forvansket formsprog dyrkes af kunstnerne, og bliver efterhånden et led i den moderne kunsts søgen efter nye udtryk. Fra Pablo Picasso til Der Blaue Reiter-kunstnergruppen ser man en dyb optagethed af El Grecos formelle arbejde med forvrængede perspektiver, overdrevne effekter, deformeret anatomi, fosforcerende lysvirkninger og bevidst farvedissonans. Også de stærkt emotionelle og gestiske udtryk studeres og fortolkes af kunstnerne.

>>