Vildskaben flytter ud i Willumsens have med længere græs og nye bede

Vildskaben flytter ud i haven

Parken omkring Willumsens Museum har i flere år været et relativt u-aktiveret areal, præget af store strømlinede græsflader og tomme arealer. Arealer som slet ikke formidler den sprudlende energi og vildskab, der findes inden for museets døre.

Den friserede græsplæne, der indtil nu har omkranset Willumsens Museum i Frederikssund, kan give et indtryk af, at man ikke må betræde græsset eller færdes på arealet. Det har kan have givet en ekstra barriere i forhold til at bevæge sig indenfor på museet og opleve kunsten, der udfolder sig her. Det mener direktør for Willumsens Museum, Lisbeth Lund. Og det vil hun gøre noget ved. Derfor vil parken i de kommende år være et særligt strategisk indsatsområde for Willumsens Museum, og fremover vil den danne ramme om nye og anderledes kunstneriske oplevelser for borgerne. Et varieret arrangementsprogram skal udviske skellet mellem inde og ude og mellem museum og lokalområde.

”Vi vil gerne give parken omkring Willumsens Museum sin egen sjæl. J. F. Willumsen er vild i sine motiver og farvevalg, og det skal også afspejles i den vilde museumshave” forklarer Lisbeth Lund. Og museet har allerede flere projekter i støbeskeen.

Mere vild natur

For at skabe et mere indbydende og inviterende parkmiljø, der kan spejle den ustyrlige vildskab i Willumsens kunst og samtidig understøtte en bevægelse mod en større grad af biodiversitet i kommunen, omlægges en del af museumsparken til mere vild natur. Der anlægges derfor tre bede med hver 400 m2 blomstereng. Det ene bed bliver et cirkelrundt bed, de to andre bede udsås på et stykke langs J.F. Willumsens vej og i et snoet bælte langs skellet i den nordlige del af parken. Projektet påbegyndes til september 2021, og op til og med efterårsferien inviteres skolebørn og børnefamilier til at hjælpe med at læge blomsterløg i græsplænen.

”Med omlægningen af parken kan vi dels være med til at øge områderne, hvor naturen kan få mere frit spil. Dels spiller visionen godt op til, at vi vil lave flere arrangementer i parken, og at vi også gerne vil have flere borgere til at bruge parken generelt. Den skal opleves som åben for alle.” Fortæller Lisbeth Lund

Når kunsten skaber fællesskab

Parken vil også danne rammen for flere kunstneriske møder i takt med at Willumsens Museum vil omdanne parken til et levende udendørs udstillingsrum.

Første kunstneriske tiltag sker allerede i september 2021, hvor Willumsens Museum i tæt samarbejde med kunstnergruppen Bureau Detours vil skabe alternative opholdsmuligheder i parken omkring museet. Det bærende ønske er at skabe bedre adgang til museet ved at gøre parken til mødested og give grobund for nye fællesskaber, andre typer samtaler og nye tilgange til kunsten. Bureau Detours arbejder i en inddragende praksis et sted mellem arkitektur, sociologi, urbanitet og kunst. Der vil derfor i perioden være mulighed for at deltage i forskellige workshops samtidig med at konstruktionsarbejdet skrider frem.

Projektet er startskud for en yderligere udvikling af museumsparken, hvor museet vendes på vrangen og nye forbindelser mellem det indre og det ydre etableres med henblik på en mere døgnåben tilgængelighed til store kunstoplevelser.

Tyvstart i løbet af sommeren

I løbet af juni byder museet også på en række arrangementer i museumsparken. Det er gratis at deltage i de udendørs arrangementer. Programmet omfatter blandt andet yoga i museumsparken, urteworkshop med biopat og naturopath Anja Ballegaard, farveworkshops med billedkunstner Cecilia Westerberg og kreativt værksted for børnefamilier. Det omfangsrige aktivitetsprogram er generøst støttet af Realdanias ”Byd indenfor-pulje”.

Den 28. august kl. 11-16 afholdes arrangementet ”ART IN THE PARK” i parken ved Willumsens Museum, i et samarbejde mellem Willumsens Museum, Frederikssund Kunstforening og en række lokale billedkunstnere. ”ART IN THE PARK” er en endags kunstfestival, der sætter fokus på lokale kunstneriske miljøer i Frederikssund kommune.