Ny Carlsberg fondet Logo

38 mio. kr. til landets kunstinstitutioner

Fra Tønder og Nexø til Hanstholm og Humlebæk. 62 kunstmuseer, kunsthaller og mindre udstillingssteder fra hele landet har netop fået bevilget midler fra Ny Carlsbergfondets seneste genstartspulje.

Landets kunstmuseer, kunsthaller og ikke-kommercielle udstillingssteder har over sommeren kunnet søge Ny Carlsbergfondets Genstartspulje 2. Den ekstraordinære pulje skal bidrage til, at de økonomisk pressede kunstinstitutioner kan komme på fode igen. 38,1 mio. kr. er netop uddelt til i alt 62 kunstinstitutioner rundt i hele Danmark.

”De mange ansøgninger viser, at såvel store som små kunstinstitutioner i hele landet døjer med et betragteligt økonomisk efterslæb i kølvandet på corona og to nedlukninger. Beherskede besøgstal og manglende turister efter genåbningen betyder samtidig, at institutionerne går en hård tid i møde. Det er den negative spiral, som midlerne fra vores genstartspulje skal bidrage til at knække,” siger forkvinde i Ny Carlsbergfondet, Christine Buhl Andersen.

Læs hele pressemeddelelsen på Ny Carlsberfondets hjemmeside her >>